Læs også:
Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer
Facebooks it-chef: Derfor er mobilen vigtigst for os
Barcelona: Regnestykket er i virkeligheden ret simpelt - og derfor er man nødt til at reagere.
Det var budskabet, da TeliaSonera tirsdag holdt pressemøde ved Mobile World Congress i Barcelona.
Administrerende direktør Lars Nyberg fortalte, at Telia - på lige fod med andre teleoperatører - har den udfordring, at flere og flere samtaler bliver IP-baserede.
"80 procent af vores omsætning kommer fra samtaler, og det er vi nødt til at beskytte. Hvis vi siger, at samtaler er gratis, så er den her virksomhed ødelagt. Sammen med alle andre operatører."
Konkret betyder det, at den svenske telekoncern begynder at eksperimentere med at tage penge for IP-samtaler i eksempelvis Spanien, så man ikke bare kan købe et billigt data-abonnement og så foretage samtaler over internettet.
I stedet er det TeliaSoneras plan at lave forskellige pakkeløsninger til det mobile bredbånd. Vælger man den billigste løsning, skal man derfor ikke nødvendigvis regne med at kunne bruge den til IP-samtaler.
"Vi vil have en service til dit kommunikations-behov og dit underholdnings-behov. I dag er er en holdning om, at alt, der er IP-baseret, er gratis. Men fundamentalt skal vi tage penge for den service, vi tilbyder," forklarerde Håkan Dahlström, chef for Mobility Services hos TeliaSonera.
Danmark er ikke som de andre
På spørgsmålet om, hvorfor danske kunder så ikke bare skal vælge et andet teleselskab, hvis Telia benytter denne strategi her til lands, svarede Håkan Dahlström:
"I Danmark ser jeg ikke, at vi har en position, hvor vi skal gøre det. Vi skal følge de forskellige markeder og se, hvad der der sker."
Telia opfordrer dermed indirekte andre, større teleoperatører i Danmark til at gå forrest, så man kan opretholde omsætningen i en IP-baseret verden.
Lars Nyberg lagde vægt på, at TeliaSonera har en tradition for at være tidligt ude med nye tiltag, der gør op med eksisterende tilstande på markedet.
"Selvfølgelig skal vi tage penge for VOIP. Det vil selv Danmark finde ud af," lød det fra topchefen.
Han kunne samtidig glæde sig over, at TeliaSonera forudser en tidobling af brugen af mobildata over de næste fem år.
Det er en af grundende til, at virksomheden investerer så store summer i 4G/LTE-netværk, også i Danmark.
Særlige udfordringer i Danmark
Telia, der har omkring 1,42 million mobilkunder i Danmark, har været igennem en længere periode, hvor kunder er faldet fra.
Og selskabet har forsat markante udfordringer på det danske marked, lød det fra Håkan Dahlström, der er øverste mand for Telias Mobility Services.
"I Danmark har vi stadig nogle problemer, selvom vi har gjort meget med netværket og sluttede 2011 med Danmarks stærkeste 4G-netværk."
Selvom Telia mener at være godt på vej i Danmark, mener Håkan Dahlström, at der mangler en del, før selskabet har "løst problemerne i Danmark."
Telia tabte kunder i hele 2011 i Danmark, og direktør Søren Abildgaard var derfor også nødt til foretage fyringer.
Læs også:
Verdens telebosser: Her er vores vilde vækst-planer